Monday, September 17, 2012

අවුල් වන්නට පෙර (6)…තුම්මුල්ලේ යාළුවෝ….

   රාජකීය විදුහලේ ගතකල පාසැල් ජීවිතය ඉතා මිහිරි විය. එය වඩාත් රසවත් වූයේ අප පංතියේ අය නොයෙකුත් පලාත්වලින් පැමිණි අය නිසාත්, ඔවුන්ගේ ජීවිත අත්දැකීම් එකිනෙකට වෙනස්වූ බැවිනුත්ය. එකම ශ්‍රේණියේ පන්ති හත බැගින් පැවැත්වූවත්, අප පංතියේ එවුන් සැමවිටම එකම කංඩායමක් ලෙසින් කල් ගෙවූහ. නගරයේ සිසුන්ගේ චර්යාවන්ට හැඩගැසීමට මදක් කල් ගතවිය.
         අපට ඉගැන්වූ ගුරුවරුන් ඉතා කාරුණික අය විය. ලින්ටන් සර්, අමරදාස සර්, ඉලේපෙරුම ආරච්චි සර්, නන්දා ගුනවර්ධණ මැතිනිය ඉන් ප්‍රධාණය. අමරදාස සර් ඉතාමත්ම කාරුණික සහ විනෝදශීලි ගති පැවත්ම් ඇති අයෙක් විය. ලයනල් රංවල මහතාද ටික කලක් අපට උගන්වා ටික කලකින් ආනන්ද විදුහලට මාරුවී ගියේ රාජකීයේ එවුන්ට සංගීතය උගන්වා වැඩක් නැතිව ඇතැයි සිතා විය හැක. සොමිපාල හෙට්ටිආරච්චි මහතා නැටුම් විෂය ඉගැන්වීය. බෙර තද කරගැනීමට ගන්නා කොට මහත පොලු කෑල්ල අපගේ දණහිස් බුරුල් කිරීමට පාවිච්චි කලේ විෂය මැනවින් ඉගැන්විය යුතු නිසාමය. මොහු නිශ්පාදණය කල පාසල් වේදිකා නාට්‍යයක නාගරික මවකගේ චරිතය මා නිරූපණය කලේ ලුන්ගියක් සහ බ්ලවුසයක් ඇඳ බවත් මතකය. මොවුන්ගේ ඇසුරේ කාලය හෙමින් ගලා ගියේය.
       එවකට අධ්‍යාපණ ඇමතිව සිටියේ ආචාර්‍යය බද් උද්දීන් මොහමඩ් මහතාය. අපේ රටේ අධ්‍යාපණ ප්‍රතිසංස්කරණ සිදුවන්නේ පත්වන ඇමතිගේ අභිලාශයන් අනුවය. එය එදත් අදත් එලෙසමය. කාට කියන්නේදැයි නොදන්නා මුත් වැඩේනම් කොහෙත්ම හොඳ නැත. ප්‍රාග්වෘර්තීය විෂයන් 1 සහ 2 ලෙසද, සෞන්දර්‍යය විෂයන් තුනකින් එකක් තෝරා ගැනීමට ඉඩ සැලසුනේ අප හයවැනි පංතියට ඇතුලත්වූ වසරේ සිට යැයි සිතමි. ප්‍රාග්වෘර්තීය විෂයන් පාසලින් පාසලට වෙනස්වූයේ, තමන්ට ඇති සම්පත් මත හැකි විෂයන් සුදානම් කර ගැනීමට විදුහල්පතිවරුන්ට ඉඩකඩ තිබූ බැවින් විය යුතුය. ප්‍රාග්වෘර්තීය 1 සඳහා ඡායාරූප ශිල්පය, මුද්‍රණ ශිල්පය, උද්‍යාණ විද්‍යාවත් ප්‍ර.වෘ. 2 සඳහා මැටි වැඩ, ලෝහ වැඩ, සහ වඩු වැඩද විය. චිත්‍ර, නැටුම් සහ සංගීතය සෞන්දර්‍ය විෂයන් විය. මමද රිසි පරිදි උද්‍යාණ විද්‍යාවද, මැටි වැඩද, නැටුම් විෂයද තෝරා ගත්තේය. පසුකාලීනව, ඉගෙනගත් උද්‍යාන විද්‍යාවෙන් මල් කැඩීමට පුරුදුවූවාසේම අනන්තවත් මැටි වැඩනම් කර ඇත. ඉගෙනගත් නැටුම්වලින් පලක් නොවූවත් නටපු වෙන වෙන නැටුම් නම් බොහෝය.
               මැටිවැඩ කියද්දී මේ සිද්ධිය මතක්විය. මැටිවැඩ පංතිය සහ අපේ පංතිය වෙන්කර තිබුනේ තුනී ලෑලී වෙන්කිරීමකින්ය. “සයන්ස් කොටා” නමින් ඔහුට නෑසෙන්නට අප ආදරයෙන් හැඳින්වූ මිටි විද්‍යා ගුරුතුමා, මා කරපු වරදකට කොලරයෙන් අල්ලා අර ලෑලී බිත්තියේ එබුවා මතකය. මහා හඬින් ශබ්දයක් නැගුනු අතර එහා පංතියේ මැටිවැඩ උගන්නන අලස් ටීචර් පැමිනියේ ඉතා දරුණු විලාසයකින්ය. ඇය කළු, මිටි, මහත, තොල් රතු කෙරූ නවීන පන්නයේ සාරී අඳින කෙනෙකි. මැටි වැඩ කාමරයේ ලෑලී බිත්තියේ රාක්ක ගසා එකතුකර තිබුනේ නොබෝ දිනයකින් පවත්වන්නට තිබූ මැටිවැඩ ප්‍රදර්ශණය සඳහා සිසුන් විසින් විසින් නිර්මාණය කරන ලද හොඳම භාණ්ඩයන්ය. මා විසින් සාදන ලද අළු බඳුනක්ද එහි විය. බොහොමයක්ම දේ කැඩීබිඳී අවසන්ය. ප්‍රදර්ශණය ටික කාලයකට කල් දැමීය. මගේ වැරදි වැඩක් නිසා ගුරුවරුනුත් අන් අයත් මහා කරදරයක පැටලිනි. බිත්තියේ  ගැසු පලමුවන්නා සහ අවසානයා මමම විය.
       මැටි භාණ්ඩ නිර්මාණය සඳහා අවශ්‍ය හැඩගැන්වීමේ මෙවලම් අපටම සාදාගැනීමට සිදුවිය. එක එක හැඩයන්ගෙන් යුතු මේ ආයුධ ඇට්ටේරියා ලී හොයාගෙන සාදා ගන්නට විය. ලී හොයාගෙන කූරු, තල ආදී වශයෙන් ඒවා සාදා ගැනීමත් ලමයින්ටම පැවරීම අමුම අමු මැටි වැඩකි. සකපෝරු නම් පාසලේම තිබුනේය. නොකඩවා උසස් වර්ගයේම මැටිද පාසලට සපයන ලදී. ලෝහ වැඩ සහ ලීවැඩ පංති තිබුනේ පාසලේ කොනකටම වෙන්නටය. ඒ ශබ්දය අන් පංතිවලට කරදරයක්වූ නිසාය. එදා මැටිවැඩ, වඩුවැඩ, ලෝහ වැඩ ඉගෙනගත් මගේ පංතියේ යහළුවන් අද අති දක්ෂ වෛද්‍යවරුන්ය, ඉන්ජිනේරුවන්ය, උගතුන් බුද්ධිමතුන්ය. මොවුන් නිදහස් අධ්‍යාපණය තුලින්  දැණුම, ඥාණය ලබා අද කොහේ සේවය කලත් ලෝකවැසියන්ට නම් මහඟු සේවයක් ලැබෙනවා විය යුතුය. ඔවුන් සමහරක් ගැන සඳහන් කිරීම වටී.
    
     අප තිස්පස් දෙනාගෙන් හයදෙනෙක්ම දොස්තරවරු විය. පහලොස්දෙනෙක් පමණ ඉන්ජිනේරු සහ ගණිත ආදී විෂයන්ගේ බොහෝ දුරගිය වුන්ය. මමද ඇතුළු හත් අට දෙනෙක් පමනක් උසස් අධ්‍යාපණයට වරම් නොලැබූහ.
          මොවුන්ගෙන් දෙදෙනකු හෝ තුන් දෙනෙකු දැන් අපගෙන් සමුගෙන අවසන්ය. පාසල් ඉගෙනුමෙන් පසු වසන්ත කරුණාරත්න දිවියට සමුදුන්හ. වෛද්‍යවරයකුවූ ආර්.එච්. ගුණසේකර ගැනද අසන්නට ලැබුනේ අසුභ ආරංචියකි. මට එය ඉඳුරා කිව නොහැක.අනිකා නම් සඳුන් ගුණසේකර නම්වූ දක්ෂ නාවුක නිලධාරියාය. මොහු පාසල් කාලයේදිත් දක්ෂ කරාටේ ක්‍රීඩකයෙක් විය. ඊට පෙර මා සමගද පාසලේදී ද්වන්ධ සටනක යෙදී ඇත. කොතලාවල හමුදා ඇකඩමියෙන් සමත්වී නාවික හමුදාවට බැඳුණු සඳුන් නාවුක හමුදාපති ක්ලැන්සි ප්‍රනාන්දු මහතාගේ Flag Officer ලෙසින් සේවය කරද්දී ත්‍රස්තවාදීන් ඇටවූ බෝම්බයකට හසුවී නාවුක හමුදාපතිතුමා සමගම එම රථයේම ජීවිතය පූජා කරණ ලදී. නාවුක හමුදාපතිගේ Flag Officer යනු කුමන රාජකාරියක්ද යන්න විචාරක තුමාවත් පැහැදිලි කරොත් මැනවි යැයි සිතමි.
     දොස්තරවරුන්වූ අය අතරින් පී.යූ.රාමණයක අද එංගලන්තයේ ජ්‍යේශ්ඨ වෛද්‍යවරයෙක් ලෙස සේවය කරණ අතර ,ගංගා හේමතිලක ඇමරිකාවේ Kansaas University School Of Medicine හී Associate Dean වරයෙක් ලෙස සේවය කරයි. හේමමාල් ජයවර්ධන යුනිසෙෆ් ආයතනයට සම්බන්ධව ලමා ආරක්ෂක කටයුතු වෙනුවෙන් මූලිකවී කටයුතු කරයි. Medical Law සහ Forensic Medicine යන විෂයන් අතින් පොත් කිහිපයක්ද රචනය කර ඇති මොහු රටටම සම්පතකි. හේමන්ත හේරත් සෞඛ්‍ය අමාත්‍යාංශයට අනුබද්ධිතව අධ්‍යක්ෂක වරයෙක් වශයෙන්ද, ජයන්ත හේරත් රටේ හෝ ලෝකයේ යම්කිසි තැනක වෛද්‍යවරයෙක් වශයෙන් සේවය කරන බව දනිමි. ජයන්තගේ ආදරණීය පියාණන් 1971දී ඝාතනයට ලක්වූ අතර ඉතා උනන්දුවෙන් අධ්‍යාපණය නිමකල අතර නැවතී සිටියේ නුගේගොඩ ශාන්ත ජෝන් විදුහලේ විදුහල්පතිව සිටි බන්නැහැක මහතාගේ මහරගම නිවසේය. ජයන්ත ගැන මට ඇත්තේ අති මහත් ආඩම්බරයකි.
   ඉංජිනේරු හා ගණිත ආශ්‍රිත විෂයන් තුලින් ඉදිරියට ගිය අය බොහෝය. ඉන් බැසිල් නානායක්කාර ඇමරිකාවේ University Of Pennsyivenia හී ගණිත අංශයේ මහාචාර්යවරයෙක් වශයෙන් සේවය කරයි. යසන්ත රාජකරුණනායක ඇමරිකාවේ සිටිනා තොරතුරු තාක්ෂනය සහ මෘදුකාංග සම්බන්ධ ඉහලම ගණයේ පර්යේෂකයෙකි. පේටන්ට් බලපත්‍ර කිහිපයකම අනාගත හිමිකරුවෙකි විය හැකි බවත්, අන් අයගේ දැණුම වර්ධණය සඳහා ග්‍රන්ථ කිහිපයක් ප්‍රකාශකර ඇති බවත් සමහරුන් මට පවසා ඇත. ගිහාන් සෙනෙවිරත්න කොළඹ විශ්ව විද්‍යාලයේ ජ්‍යේෂ්ඨ කතිකාචාර්යවරයෙකි. කුශාන් කුරුකුලසූරිය ඇමරිකාවේ ඛනිජ තෙල් ආශ්‍රිත ඉංජිනේරුවෙකි.
      චම්පාල් කොස්තා, හර්ෂ සූරියාරච්චි වැන්නන් රටටත්, ලොවටත් තම සේවය බෙදමින් සිටී. කුමාර් කිරින්ද ගුවන් හමුදාවේ ඉහල නිලධරියෙක් ලෙසද, ආර්.ඩබ්.උඩවත්ත යුධ හමුදාවේ බ්‍රිගේඩියර්වරයෙක් ලෙසද සේවය කරති. මහේෂ් පත්මපෙරුම, විමල් කනහැර යන අය සංචාරක ව්‍යාපාරය තුලත්, බෙලිඅත්තේ සිට පැමිණි ධර්මපාල පමනක් ඔවුන්ට එදා සිටම උරුමව තිබූ වෙලඳ ක්ෂෙත්‍රයටත් යොමුවිය. ඔය කිහිප දෙනෙක් පමණි. මම ගියේ කොහේදැයි ඔබට පසුව දැණගත හැක.
   වඩාත් වැදගත් වන්නේ කවුරුන් මේවන විට කොහේ සිටියත්, මොවුන් සියල්ලක්ම නිදහස් අධ්‍යාපණයටත්, පහේ ශිෂ්‍යත්ව ක්‍රමයටත්, ඔවුන්ගේ අප්‍රතිහත ධෛර්‍යයට ස්තූතිවන්නටත්, කොළඹින් පිට සිට පැමිණි මධ්‍යම පාන්තික දෙමව්පියන්ගේ දරුවන් බවය. බුද්ධි ගලණය එදත් තිබුනේය. අද එය පෙරටත් වඩා කනගාටුදායකය. පාලකයින්ට ඔල්මොරොන්දන් නිසා මේවාට පිලිතුරු නැත.

කනගාටුවෙන් වුවත් ප.ලි……
සමහරක් බ්ලොග් අඩවි තුල, එය කියවන්නා දන්නා දේ සහ කියවා ඇතිදේ අදහසක් සේ පලකිරීම ගෝචර නොවන බව කියවේ. එක් මූලාශ්‍රයක් පමනක් නොසෑහෙන බවටත් කියා සිටී. මට නම් මෙය පිළිකුල් සහගතය. මා දන්නා පරිදි බ්ලොග් ලෝකය පමනක් නොව අන් සියළුම දෑ රඳා පවතින්නේ උස් මිටි අදහස් හා සංවාද මතය. සත් සමුදුරු තරණයට විශාල නෞකා අවශ්‍ය බව සැබෑය. නමුත් සාගරය මැදදී කාර්මික දෝෂයක් සිදුවූවිට ගොඩවෙන්නට වන්නේ පුංචි පුංචි බෝට්ටුවලට බව පමනක් බව හොඳ කප්පිත්තෝ නම් දනී. මම බ්ලොග් ලෝකයේ කුහුඹුවෙක්මි. මමද පැණි සොයා යන්නමි. මට පැණිද තව බොහෝදේද හමුවිනි. අලියෙක් නොවී කුහුඹුවෙක් වීම අදටත් හෙටටත් කාටත් හොඳය. බර අඩුය. සැහැල්ලුය.
                                              පසුව හමුවෙමු!!!!!!!!!!!!!!!!

No comments:

Post a Comment